۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

مفهوم فرهنگ

مفهوم فرهنگ

1-بستر تاریخی تحول ایده فرهنگ

واژه فرهنگ به معنایی که امروزه بکار می رود حاصل یک تحول تاریخی است؛در المانی به اعتباری kultureدر برابر فرهنگ بکار می رود ،در انگلیسی culture و در فرانسهculture (کولتور) را معادل فرهنگ می گیرند. انچه که بین این سه زبان مشترک است یعنی کولتور ،از واژه لاتینی cultura نشات گرفته که از ریشه لاتینی colere بر می اید ،این واژه طیف معنایی گسترده ای داشته است :مسکن گزیدن ،کشت کردن،حراست کردن،پرستش کردن.

انچه بعدها در زبان اروپایی رواج یافت همان معنایی است که در کشت کردن نهفته بود یعنی cultura، هر چند که در قرون وسطی به معنای پرستش و عبادت نیز بکار رفته است .معنای اغازین واژه فرهنگ که در کشت و زرع بکار می رفت ،گرایش به رشد طبیعی را نشان می داد و بدین اعتبار میتوان گفت که یک فراگرد را متبلور می ساخت .

از قرن 16 میلادی معنای گرایش به رشد طبیعی که در کشت و زرع کاربرد داشت ،تعمیم یافت و در مورد فراگرد انسانی (پرورش توانایی یا استعداد)نیز بکار برده شد و تا اواخر قرن 18 فرهنگ با این دو معنا رواج داشت. اما در اوایل قرن 19 در المان مفهوم فرهنگ به سمت تفاوت های ملیتی و مشخص کردن و بارز کردن انها پیش رفت در فرانسه نیز واژه فرهنگ در بعد جمعی غنا یافت و به منش های ویژه یک اجتماع اطلاق شد.

2-صورت بندی های متفاوت از مفهوم فرهنگ

2-1- زیبایی شناختی یا امانیستی یا انسان گرایانه:

این تلقی از فرهنگ از لاتین ریشه گرفته و به معنی پرورش ذهن و قریحه انسانی می باشد و برای ارجاع به بهترین ، مهمترین و درخشانترین دستاورد های انسانی و اقوام بکار می رود. اشکالات این تعریف این است که به فرد توجه می کند در حالیکه فرهنگ اساسا پدیده ای جمعی ست و همچنین نخبه گراست و به افراد غیر نخبه توجه نمی کند.

2-2-مردم شناختی:

فرهنگ را به نام کل شیوه زندگی یا اداب و رسوم زندگی می دانند ،این تعریف فرهنگ خیلی توسعه یافته بگونه ای که به عنوان کل پیچیده ای که شامل دانش ،شناخت ،معرفت ،و هر گونه توانایی که انسان به عنوان عضوی از جامعه بدست می اورد ،می گویند.

2-3-نمادین:

تعریف نمادین از فرهنگ با تعریف زیبا شناختی منطبق است چون هنر گونه ای از پدیده های نمادین به حساب می اید ،اما بر خلاف تعریف زیبایی شناختی فرهنگ را محدود به هنر نکرده ،بلکه شامل همه پدیده های نمادین مانند زبان،دین و... در نظر می گیرد .

اشکال وارده به این تعریف این است که به اشتباه تصور می شود که فرهنگ فقط نمادین است اما شامل ابعاد دیگر نیز هست

سرکار خانم وحیدیان

۳ نظر:

  1. سلام
    از مفهوم فرهنگ شروع کردیم تا کم کم وارد نظریات بشیم

    از خانم وحیدیان هم خیلی ممنون که برای ما ارسال کردن

    در پناه حق

    پاسخحذف
  2. سلام
    برای شروع خوب بود. ممنون از تلاشتون برای بالا بردن سطح دانش فرهنگی در بین دانشجویان.
    موفق و پیروز باشید.

    پاسخحذف